[Terug naar de tekst] 

Vorige Volgende

Schema IX 14
Vergelijking van kernbegrippen uit literatuur en praktijk 2

[Blz. 211]

Element

Methodische ideeŽn uit de literatuur groep 2:
RELATIE BEHOUDEN,
herstellen, verbeteren; 'vraag' beantwoorden; conflicten oplossen.

Aangetroffen handelwijze II:
PERSOON ONTMOETEN,
daartoe zo nodig conflicten oplossen met behoud van contact.

(1)

Gedrag is signaal dat een boodschap bevat, vaak een 'vraag' of behoefte. Gelijkwaardigheid.

Handelen van iemand als ik, een persoon. De schaduwkant bevat belangrijke boodschappen.

(2)

RELATIE BEHOUDEN,
herstellen, verbeteren.
'Vraag' beantwoorden.
Conflicten oplossen en benutten.

DE PERSOON ONTMOETEN,
daartoe zo nodig conflicten oplossen met behoud van contact.

(3)

Relatie aangaan als persoon, naast het kind.
De 'vraag' verstaan en beantwoorden; gevoelens uiten en helpen uiten.
Reguleren met behoud van contact. Vermijd straf en dwang.

Communicatie en contact bevorderen als persoon die de leefsituatie deelt.
Ruimte bieden voor personaliteit, voor hulpvragen en kennelijk belangrijke boodschappen, ook die uit de schaduwkant.
Onvoorwaardelijke zorg.
Zonodig conflict en confrontatie aangaan ml behoud van contact.
Macht en overwicht slechts met mate gebruiken.

(4)

Leefbaar klimaat.
Conflicten worden vruchtbaar . Ontwikkeling.
Dit is resultaat van interactie.

Contact beter.
Conflicten oplosbaar .
Echte rust.
Hulpvragen zichtbaar.
Groep levendig, maar geen chaos. Onderlinge overheersing neemt af.

(5)

Tevreden, kwetsbaar.

Moeilijk, moe, maar meestal tevreden.

(6)

Orthopedagogisch relevante theorieŽn, met name interactietheorie.
Behandeling in de leefgroep.

Contact is zinvol doel.
Conflict kan contact bewerkstelligen.
Je leert jezelf en je groep kennen.
Vraag naar hulpverleningsmethodiek.

(7)

Orthopedagogisch relevant praktijkonderzoek. Zťlf ontwikkelen.

[Terug naar de tekst]

Vorige Volgende